pühapäev, 8. juuli 2018

Banaanileib ja kaerabatoonid

Kuna minult on juba päris palju neid kahte retsepti küsitud, siis mõtlesin, et kirjutan need juba siia ka üles. Enne aga räägime natukene banaanist.

Minu arvates on banaan ikka üks superhea puuvili. Üksinda banaani ma väga ei söö, aga iga nädal toidukraami varudes lendab minu ostukorvi üks suur banaanikobar. Ostan juba rohkem valmis. Niisama süües meeldib mulle pigem rohelise koorega banaan seega valin poes peaaegu alati just kõige rohelisemad banaanid. Toas seistes lähevad nad üsna ruttu küpseks, eriti praegusel ajal. 




Aga mina just sellel eesmärgil neid rohkem korraga ostagi. Kui banaanid on juba piisavalt küpsed, rändavad need sügavkülma, et neist hiljem banaanijäätist teha. Sügavkülmast võetud banaan on eriti mõnus ka hommikupudru sisse visata. Teeb pudru mõnusalt kreemiseks ja magusaks. Lisaks kasutan neid ülimagusaid küpseid banaane erinevates küpsetistes. Banaaniga küpsetised ei vaja lisasuhkrut, sest banaan on ise juba niivõrd magus. Mõnikord pole olnud mul kannatust ja kui poest pole päris küpset banaani saada ja ikka niiväga isutab banaanileiva järgi, siis panen nad koorega ahju ja lasen küpseda kuni koor on must. 

Tihtipeale küsitakse minult mida tohib süüa ja mida mitte. Tihti ma kuulen ka, et banaan ei olevat hea ja seda peaks vältima. Loomulikult pole mõistlik banaani kilode viisi süüa, sest ta on ikkagi üsna magus ja sisaldab palju suhkrut. Praegu dieedi ajal jälgin ma rohkem ka päevast suhkru tarbimist ja kui tean, et õhtul tahaksin banaanijäätisega maiustada, siis hommikupudru peale seda ma ei pane. Igal juhul üks banaan päevas aga ei tee kellelegi liiga. Kaks ei tee ka liiga. Kõike tuleb ikka võtta mõistusega. 


Tegelikult saad Sa ilmselt ühest banaanist päevas rohkem kasu kui kahju. Banaanid on just tuntud oma kõrge kaaliumisisalduse poolest - ühes keskmises banaanis umbes 422 mg kaaliumit. See mineraal aitab normaliseerida südame tööd, saadab ajju hapnikku ja reguleerib niiskuse tasakaalu organismis. Lisaks sisaldab banaan B6 ja B12 vitamiine. B6-vitamiinil on meie kehas palju tähtsaid ülesandeid, kuid üheks olulisemaks võib pidada selle tuge südame-veresoonkonnahaiguste ennetamisel. B12 vitamiini on vaja aminohapete normaalseks ainevahetuseks. Üks keskmine banaan kaalub umbes 120g ja annab 103kcal (SV22,6g, V1,4g, R0,2). Keskmine banaan annab 7% päeva soovitatavast C-vitamiini kogusest. Enne trenni ja pärast trenni on banaan suurepärane energiaallikas. Siiski soovitan alati ikka vahepalasse ka valku ja rasva lisada. Näiteks banaan + kohupiim + mõned pähklid.

Nüüd aga jagan Teile kahte retsepti - oma lemmikut banaanileiva retsepti, mis on mul juba aastaid kasutuses olnud ja kaerabatoonide retsepti. Dieedi ajal on selle leivaga maiustada ikka tõeline luksus. Makrod on üsna mõistlikud ja annab päevasesse kaloraaži kenasti sisse mahutada. Teise retsepti ma avastasin enda jaoks hiljaaegu - kaerabatoonid. Tegemist ei ole krõbedate batoonidega, vaid pigem koogi moodi, kergelt nätsked aga sellegipoolest ülimaitsvad. Tegin korraga üsna suure koguse, et oleks mugav vahepalaks kaasa haarata. Olen juba tagasisidet ka saanud, kes on proovinud ning see on olnud vaid positiivne. 


BANAANILEIB KÕRVITSA/ÕUNAPÜREEGA

  • 240 g kaerajahu 
  • 1 tl soodat 
  • 1 tl küpsetuspulbrit 
  • Soola
  • 1 tl igat maitseainet – kaneel, ingver, pumpkin pie (olen lisanud natukene vürtspipart ja muskaati)
  • 360 g küpseid banaane 
  • 120 g kõrvitsapüreed või magustamata õunakastet
  • 30 g mett või kookospalmisuhkrut (soovi korral võid ka ära jätta)
  • 80 ml piima
  • 2 tl vanilje ekstrakti 
  • 3 spl kakaonibse (või tükeldatud šokolaadi)
  • Soovi korral tükeldatud pähkleid
Kuumuta ahi 180 kraadini. Sega kausis kõik kuivained omavahel. Eraldi kausis sega kokku vedelad koostisosad. Lisa vedelik vähehaaval kuivainetele, sega ühtlaseks. Kõige viimasena lisa kakaonibsid ja soovi korral tükeldatud pähklid. Vala vormi. Küpseta ahju keskel umbes 30 minutit. Lülita ahi välja, jäta ahjuuks kinni ning lase veel järelküpseda 10 minutit. Lase täielikult jahtuda. Leib peaks jääma seest kergelt nätske. Parim on serveerida sooja leiba jäätisega. Aga ideaalselt sobib ka kohupiimakreem või maapähklivõi ja lisaks marju. Lase aga fantaasial lennata. 


KAERABATOONID

  • 630 g küpseid banaane
  • 60 g maapähklivõid
  • 230 g india pähkli piima (või muud piima)
  • Soovi korral vanilje ekstrakti
  • 250 g kaerahelbeid
  • 35 g toorkakao pulbrit
  • 1 tl soola
  • 50 g kakaonibse või tükeldatud šokolaadi
Purusta banaanid kahvliga püreeks, sega juurde maapähklivõi ja piim. Lisa ülejäänud ained ja sega ühtlaseks massiks. Kuumuta ahi 180C. Küpseta ahju keskel 30 minutit. Seejärel lülita ahi välja ning lase järelküpseda 10-15 minutit. Ükspäev serveerisin seda vaarikatega aga teine päev lisasin veel ka Tere uut vaniljemaitselist valgupudingut. Ideaalne kooslus!




Kui oled järgi proovinud, siis anna mulle ka teada, kuidas maitses. Tänaseks kõik. Peagi aga juba lähemalt minu ettevalmistusperioodi algusest. Sest kes veel ei tea, siis on mul plaanis sügisel taaskord lavale minna.

Ilusat nädalat!
:)

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar